Fine pena mai
Fine pena mai speelt zich af in de Porto Azurro gevangenis op het Italiaanse eiland Elba. Het is kerst, de gevangenen koken en eten samen, doen een spelletje schaak en filosoferen over het leven buiten de gevangenismuren. Centraal in de film staan enkele tot levenslang veroordeelde gevangenen. Via hen komen we te weten hoe bizar het is om te leven in het besef dat je nooit meer vrij zult zijn. Het begrip tijd verliest zijn betekenis, een toekomst bestaat slechts in hun dromen. In 1986 werden belangrijke hervormingen doorgevoerd in de gevangenissen van Italië. Een van de meest opmerkelijke daarvan was, dat de gevangenen af en toe een paar dagen verlof krijgen. Maar na een korte periode van relatieve vrijheid is de terugkeer tussen de vier muren van de cel extra moeilijk. Want voor de meesten blijft hun straf onverminderd van kracht. Hieraan refereert ook de titel van de film, 'fine pena mai' betekent: einde van de straf: nooit.