American Gypsy: A Stranger in Everybody's Land
Toen de politie op 10 juni 1986 het huis van Grover Marks binnenviel, inwoner van het Amerikaanse plaatsje Spokane, vond men meer dan een miljoen dollar aan contant geld en een grote hoeveelheid kostbare gouden sieraden. Grover was woedend, zijn eer was bezoedeld, het politieoptreden gemotiveerd door vreemdelingenhaat en racisme. Voor zijn zoom Jimmy was de gebeurtenis aanleiding om zich actief voor de burgerrechten van de Roma in de Verenigde Staten in te gaan zetten. Volgens de politie echter was Marks een zigeunerkoning die leiding gaf aan een misdaadorganisatie. AMERICAN GYPSY - A STRANGER IN EVERYBODY‘S LAND ontrafelt de geschiedenis en de cultuur van de Roma en de vooroordelen die er in de loop der eeuwen over hun levenswijze zijn ontstaan. De film brengt ons van de autohandel naar Las Vegas, en via internethuwelijken en het oude India weer terug naar de familie Marks in Spokane. Jasmine Dellal (1970) studeerde Franse en Spaanse taal- en letterkunde in Oxford en journalistiek in Berkeley. Daar maakte zij ook haar eerste korte documentaires. Voor haar eerste lange documentaire AMERICAN GYPSY nam zij productie, regie, scenario en montage op zich en won nog voordat de film was voltooid met de werkkopie een prijs op het Atlanta Film & Video Festival.