The Making of a New Empire
Khozh-Ahmed Noechajev is de leider van de Tsjetsjeense onafhankelijkheidsbeweging. Een charismatische leider die zittend aan een schaakbord samen met zijn adviseurs de politieke en militaire strategie doorneemt. Zijn land, met de hoofdstad Grozny, wordt al vierhonderd jaar aangeduid als het ‘wilde westen‘; sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heerst er anarchie en regeert volgens sommigen de maffia. Filmmaker Jos de Putter kreeg veel vrijheid om deze zelfgekozen, continu door bodyguards omgeven leider van dichtbij te volgen en te filmen. De Tsjetsjeense cultuur blijkt een mengelmoes van oude religieuze rituelen, die een scherp contrast vormen met de moderne vrijetijdskleding van Noechajev. We zien hoe Noechajev samen met president Mashadov een bezoek brengt aan Engeland, waar ze ontvangen worden door Margaret Thatcher. Het verschil tussen het in de afgelopen oorlog verwoeste Grozny en de strak ingedeelde, rechtlijnige straten van de Engelse hoofdstad zijn veelzeggend en scherp in beeld gebracht. Is Noechajev een doortrapte maffiabaas of een rechtgeaarde idealist? Jos de Putter laat de waarheid in het midden.