Délits flagrants
Na jarenlange onderhandelingen om toestemming te krijgen om in het Parijse Paleis van Justitie te mogen filmen, voltooide Raymond Depardon in 1994 DÉLITS FLAGRANTS. Deze documentaire geeft een authentieke kijk op de werking van het Franse justitiële apparaat. Na films over de gang van zaken op het politiebureau (FAITS DIVERS) en de justitiële psychiatrie (URGENCES), is DÉLITS FLAGRANTS het derde deel van een sociale trilogie over de Franse justitie geworden. In de antichambre van de procureur generaal maken we kennis met criminelen die zich schuldig hebben gemaakt aan kleine delicten. Veel heeft Depardon niet mogen filmen. Zo vinden de ondervragingen van de delinquenten bijvoorbeeld altijd achter gesloten deuren plaats. Toch is hij er in geslaagd om een bijzondere sfeer op te roepen en een tipje van de sluier op te lichten over de Franse rechtspraak.