Somewhere Else
Naarmate het publiek van de Nederlandse cabaretier Micha Wertheim groeide, merkte hij dat hij er steeds minder voor hoefde te doen om ze te vermaken. In een eerdere voorstelling had hij al geopperd dat zijn publiek beter af was zonder hem, in 2016 voegde hij de daad bij het woord met een experiment waarmee hij theatergeschiedenis schreef: hij stond niet op het podium, maar was ergens anders. En zijn publiek had van tevoren geen idee. Bij aanvang kregen ze wel een hint, middels een vooraf opgenomen 'live' radio-interview in een studio elders. "Ik zie mijn publiek als mijn kinderen," zegt Wertheim daarin. "Je moet ze opvoeden en dat heb ik de afgelopen vijftien jaar ook wel gedaan. In het begin moet je er dan voortdurend bijblijven, maar op een gegeven moment moet je het vertrouwen hebben dat ze het zonder jou ook wel kunnen." Met behulp van een robotje, een printer, een stereoset en een koptelefoon maakten zijn gasten zelf de voorstelling. De beelden van vier strategisch opgestelde bewakingscamera's laten zien wat er zo ontstond. IDFA presenteert de allereerste screening van deze unieke theatrale gebeurtenis, en voor deze ene keer is Micha Wertheim erbij.