Hotu painu
Als de Franse minister?president Laurent Fabius gevraagd wordt hoe hij zich voelt, antwoordt hij dat hij het volste vertrouwen heeft in de geleerden, die hem verzekerd hebben dat de proef volkomen veilig uitgevoerd wordt. Het gaat hier om een Franse atoomproef op Mururoa in de Stille Oceaan. Het experiment wordt uitgevoerd om de nucleaire onafhankelijkheid van Frankrijk te waarborgen. Franse militairen zijn in grote getale aanwezig om er voor te zorgen dat de proef doorgang kan vinden. Ze blazen zelfs het Greenpeace?schip The Rainbow Warrior op. Hotu painu gaat over de keerzijde van de medaille: de culturele onderdrukking van de lokale cultuur door de aanwezigheid van de Fransen, het verzet tegen de atoomproef en de gevolgen van de radio?actieve besmetting voor de lokale bevolking.