The Need to Dance
Sidi Larbi Cherkaoui wordt internationaal beschouwd als een van de meest originele hedendaagse choreografen. Filmmakers Peter en Petra Lataster volgen de extreem productieve Vlaams-Marokkaanse choreograaf en danser tijdens een periode waarin hij tegelijkertijd aan verschillende projecten werkt. Van de première van een choreografie in Göteborg en de eerste repetities van een nieuw stuk in Brussel tot de uitvoering van bestaand werk in Antwerpen, Madrid en Saint-Étienne. Terwijl zijn inspanning, concentratie en toewijding in het repetitielokaal en op het podium worden getoond, komt in een lange monologue intérieur naar voren dat een artistieke carrière voor Cherkaoui, kind van een islamitische, Marokkaanse vader en een katholieke, Vlaamse moeder, verre van vanzelfsprekend was – maar ook dat het terugkerende conflict met zijn dominante vader de grote drijfveer voor zijn artistieke ontwikkeling is. Hij reflecteert op zijn gemengde afkomst die hem artistiek voedt met een combinatie van Vlaams surrealisme en Arabische kalligrafie en vertelt hoe hij in zijn tienerjaren de clips van Michael Jackson en Madonna stuk voor stuk kon nadansen, maar pas op zijn 19e écht voor de dans durfde te kiezen – nadat zijn vader was overleden.