Addicted in Afghanistan
Ruim een miljoen drugsverslaafden zijn er in Afghanistan, waaronder een schokkend percentage jongeren. Zoals de tieners Jabar en Zahir, beiden afkomstig uit Kabul. Zij staan centraal in , het langfilmdebuut van regisseur Jawed Taiman. Afkomstig uit door drugs geteisterde gezinnen -- Zahir gebruikte op zijn achtste voor het eerst opium, dat hij kreeg van zijn zelf ook verslaafde moeder -- brengen de jongens hun dagen door op zoek naar de volgende heroïne-hit. De film schetst een intiem portret van hun levens in de achterbuurten van de stad, waar ze heroïne roken in hun vervallen huizen of voor de zoveelste keer weglopen uit een afkickkliniek. Toch is er ook ruimte voor lucht, zoals de openingsscène waarin Jabar en Zahir in een uitbundige bui de voorbijgangers van Kabul in gebroken Engels voor de gek houden. En tussen de regels door komt ook de politieke situatie van hun gebroken land in beeld: waar Jabar en Zahir de Amerikanen ervan beschuldigen de heroine in hun land te hebben geïntroduceerd, weet Zahirs moeder wel beter -- het was de Taliban die haar aan de drugs bracht. Taiman probeert zich niet op een objectieve afstand te houden, maar doet vanachter zijn camera verwoede pogingen de letterlijk hopeloze levens van Jabar en Zahir te veranderen.