Mama Africa
Toegewijde biopic reconstrueert hoe de Zuid-Afrikaanse Miriam Makeba niet alleen uitgroeide tot een van de meest bejubelde zangeressen van haar tijd, maar ook tot mondig voorvechtster voor een vrij Zuid-Afrika. In 1959 verbannen, liet de moedige Makeba tijdens de dertig jaar van haar ballingschap nooit na te benadrukken dat haar landgenoten "in een gevangenis leefden". Niet lang na zijn vrijlating belde ANC-leider Nelson Mandela Makeba op om te vragen of ze naar huis kwam. Makeba leerde te leven in de schijnwerpers en weerde zelden een vraag voor de camera af: "Ik praat geen politiek, ik zeg de waarheid." Ook privé leidde Makeba een bewogen leven. Ze trouwde vijf keer en verloor jong haar enige dochter. Land kwijt, dochter kwijt en ook de liefde verdween vaak, maar met haar twee kleinkinderen bleef de band innig. Zij vertellen over het verleden met hun oma en reizen mee naar Guinee, waar Makeba jarenlang woonde. In dit rijkgeschakeerde document met bijzonder archiefmateriaal en interviews met vele mensen van weleer zijn de optredens de rustpunten. Wanneer Makeba bijgenaamd Mama Africa haar stem verheft, is er alleen nog die onvergetelijke muziek.