Maria Schneider, 1983
Het interview met acteur Maria Schneider op de Franse televisie in 1983 heeft bijna veertig jaar na dato weinig aan actualiteit ingeboet. Schneider praat over misstanden in de filmindustrie en de kwetsbare positie waarin vrouwelijke acteurs zich bevinden. Zonder het te benoemen, is het overduidelijk dat ze (onder meer) doelt op haar traumatische ervaring op de set van Bertolucci's Last Tango in Paris (1972). Alles wat ze zegt over haar eigen ervaringen en die van lotgenoten in een door mannen gedomineerde wereld komt ons akelig bekend voor.
In deze heropvoering van het interview líjkt er niets te zijn veranderd. Of toch wel? Op creatieve wijze brengt Elisabeth Subrin het archiefmateriaal naar het intersectionele hier en nu.