The B-Side: Elsa Dorfman's Portrait Photography
Meer dan dertig jaar lang portretteerde fotograaf Elsa Dorfman (1937) bekende en onbekende Amerikanen met een zeldzame grootformaat-polaroidcamera in haar studio in Cambridge, Massachusetts. Nu polaroid geen films meer levert en ze zelf ook tegen haar pensioen aanzit, geeft ze vriend en filmmaker Errol Morris een inkijkje in haar gevarieerde archief. Dat bestaat volgens haar voornamelijk uit ‘B-kantjes’: van elke sessie maakte ze twee instant-afdrukken, waarbij de geportretteerde altijd de beste mee naar huis nam. Onder die geportretteerden bevinden zich uiteenlopende beroemdheden zoals beatdichter en goede vriend Allen Ginsberg naast andere schrijvers, dichters en muzikanten met wie ze zich op jongere leeftijd omringde. Maar ze registreerde ook haar eigen gezin en zichzelf op soms intieme wijze. Al bladerend door de duizenden halve meter brede polaroidfoto’s en zelfportretten haalt Dorfman herinneringen op, waarbij elke foto een nieuw verhaal oproept. Haar aimabele, optimistische persoonlijkheid lijkt af te stralen op de ongecompliceerde ‘oppervlakkige’ afbeelding van haar onderwerpen, die steevast stralend poseren voor een witte achtergrond.