Czech Dream
De Tsjechische Droom is een bedenksel van de filmstudenten Vit Klusák en Filip Remunda, die hun afstudeerproject aan de Praagse filmschool eraan wijdden. Als 'winkelmanagers' steken ze zich in strakke Hugo Boss-pakken, gaan langs bij de beste vormgevers en reclamebureaus en huren een bekend componist voor een themalied. Al gauw houden tientallen professionals zich bezig met een niet-bestaande winkel.
De bedoeling van dit alles? Bekijk de film maar, zeggen de studenten in de openingsscène, dan wordt het vanzelf duidelijk. Wat alvast verklapt mag worden, is dat de laatste vijf jaar meer dan 125 grote 'hypermarkten' werden geopend in Tsjechië. Dat de filmmakers kritisch staan tegenover Tsjechiës deelname aan de EU. En dat Tsjechische consumenten zich maar wat graag laten verleiden door billboards en reclamespots.