Port Nolloth: Between a Rock and a Hard Place
Port Nolloth, een stadje aan de westkust van Zuid-Afrika, ligt verscholen in een tamelijk onherbergzaam landschap. Ooit was het een bruisende plek, waar de diamantkoorts heerste en vele gelukszoekers neerstreken, in de hoop in één klap rijk te worden. Inmiddels is de koorts gezakt en zijn veel dromen vervlogen. De meeste mijnen zijn gesloten en de klimaatveranderingen zorgen ervoor dat de zee vaak te ruw is om uit te varen met de diamantduikers. In de film vertellen drie mannen over hun geschiedenis met de diamanthandel. Nick is de rijkste man van de stad, de meeste gebouwen zijn van hem en hij heeft 64 duizend hectare land met vee. Hij werd rijk met de diamantenhandel maar heeft nu een heel ander probleem: het heeft al anderhalf jaar niet geregend en dat kan desastreus zijn voor zijn vee. Derrick werd ooit gepakt toen hij illegaal handelde, maar heeft zijn leven gebeterd en is nu tevreden als vrije taxichauffeur. Geoff werkt al tientallen jaren als diamantduiker. Ook al verdient hij zelf nauwelijks aan de diamanten, bij hem komt de koorts nog iedere keer terug, als hij op de bodem van de zee op zoek gaat naar de stenen.