The Queen of Silence
De tienjarige Denisa is in vele opzichten een buitenstaander: ze is met haar Roma-familie neergestreken nabij een woonwijk in een Poolse stad waar ze niet welkom zijn; ze is meisje in een gemeenschap waar mannen de dienst uitmaken én ze is doof en heeft daardoor nooit leren spreken. De oorzaak ervan is onbekend, want ze is nooit onderzocht. Toch is deze kleine outcast een opgewekt, speels en sociaal meisje dat dol is op dansen: dé manier om emoties uit te drukken die ze niet onder woorden brengen kan. Het liefst danst ze zoals de glamoureuze actrices van de Bollywood-dvd’s die ze in een vuilnisbak aantrof. Terwijl de gemeenschap zichtbaar worstelt met armoede, uitzetting en racisme, danst Denisa tussen rondscharrelende kippen, honden en kinderen rond op hun geïmproviseerde kamp; maar ook tijdens hartverwarmende dansintermezzo’s, waarbij Denisa voor één keer het absolute middelpunt is. En dan komt de dag dat ze voor het eerst kan horen met behulp van een gehoorapparaat. Filmmaker Agnieszka Zwiefka volgt Denisa en haar familie gedurende enkele seizoenen waarin duidelijk wordt dat grotemensenproblemen zelfs door de kinderen begrepen worden. Ze voelen haarfijn aan hoe vijandelijk men binnen de Europese Unie omgaat met mensen die geen papieren, geen scholing, geen werk en geen vaste verblijfplaats hebben.