Beyond Wriezen
Drie jonge Duitse delinquenten komen uit de gevangenis. Op gepaste afstand volgt een camera ze tijdens hun pogingen tot terugkeer in de maatschappij, waarbij hun ambities, angsten, frustraties en zelfrespect aan de oppervlakte komen. Het reclasseringsproces verloopt niet zonder hobbels. Het vinden van werk of woonruimte wordt bemoeilijkt door vooroordelen of het eigen onvermogen tot aanpassing aan een wereld waar, naast geschreven wetten, veel ongeschreven regels bestaan. Dat je je swastika-tatoeage laat wegwerken, maakt je nog geen ideale schoonzoon. Maar betrokken sociaal werkers laten de jongens niet volledig aan hun lot over. Alledrie ex-gevangenen maken hun vriendin zwanger. Dit leidt tot nesteldrang bij de ene, die zijn vriendin aanraadt minder te roken en de baby niet aan de camera wil tonen, want: "Berlijn zit vol gevaarlijke idioten". De ander ziet zich, vanwege de jonge leeftijd en emotionele instabiliteit van de moeder, gedwongen de baby ter adoptie af te staan. De derde gaat onder toeziend oog van zijn vriendin drugs dealen om te zorgen voor noodzakelijke inkomsten, maar belandt opnieuw in de gevangenis. toont een grauwe en ruwe kant van verzorgingsstaat Duitsland. Toch bevat de film ook ontroerende momenten: de liefdevolle lach van een vriendin, een kat die met een bewegende lichtstip speelt en een varkentje dat vlucht voor een scheurende lesauto.