Zikr: A Sufi Revival
Het soefisme is een tak van de islam die vaak wordt weggezet als esoterisch. Maar in Tunesië is soefisme diep verbonden met het nationaal erfgoed en populaire cultuur. In de nasleep van de Arabische Lente wordt in dit land ook naar het soefisme gekeken als een levensvatbaar, en meer individualistisch, alternatief voor conservatieve salafistische bewegingen.
Het soefisme begrijpen kan vanwege de aard van de traditie alleen maar door het te ervaren. Zikr: A Sufi Revival neemt vier deelnemers mee op een interactieve virtual reality-reis naar een wereld vol extatische rituelen, dans en muziek. Hier kun je aan de hand van volgers van deze mystieke islamitische traditie het geloof verkennen. Door te zingen en te dansen aan de zijde van leden van de Tunesische groep Association de la Renaissance du Maalouf et du Chant Soufi de Sidi Bou Saïd, kun je beelden en verborgen ervaringen activeren via je lichaam en je stem. Door de fysieke ervaring van de soefi-traditie en interviews met beoefenaars ervan ontdek je in deze VR-ervaring de nuances van een religie waarin inclusie, acceptatie, kunst, vreugde en begrip actief worden beleden.