The Art of Living in Danger
Al meer dan veertig jaar worstelen vrouwen in Iran zich naar gelijke rechten. De familiewet die in 1974 nog hoop bood, werd na de Iraanse Revolutie (1978-1979) nietig verklaard. Er heerst angst, met name voor mannelijk geweld binnenshuis. Filmmaker Mina Keshavarz volgt een groep vrouwen die vecht voor verandering.
The Art of Living in Danger is deels een persoonlijk verhaal. Keshavarz richt zich in voice-over tot haar grootmoeder, die ze nooit heeft gekend. Nurijan stierf nog voor de revolutie, Mina werd erna geboren. Maar inmiddels staat oma symbool voor iets veel groters. Waarom haar trieste verhaal decennialang binnen de familie is doodgezwegen, wordt pas later duidelijk.