The Mission
De tragische dood van de Amerikaanse John Chau in 2018 was wereldnieuws. De evangelische zendeling zag het als zijn taak om het christendom te verspreiden, liefst als het soort avonturier uit de koloniale (strip)boeken en films van zijn jeugd. Toen hij hoorde van het bestaan van een geïsoleerd inheems volk op het Indiase eiland Noord-Sentinel, bedacht hij zijn eenmansmissie. Hij kon het niet navertellen.
Interviews en voorgedragen dagboekfragmenten, deels geanimeerd, worden versneden met homevideo’s en archiefbeelden van oude avonturenfilms en natuurdocumentaires. Het verhaal wordt door wetenschappers in de context geplaatst van een gedateerd narratief over een imperialistische wereld vol spannende missies.
Medestanders uit Chau’s kerkgemeenschap vinden zijn verhaal vooral inspirerend, moedig en zelfs nobel. Oudere evangelische zendelingen blikken ondertussen met gemengde gevoelens op hun eigen missies terug: “De grens tussen geloof en gekte is dun”, concludeert een van hen.