In Event of Moon Disaster
Op 20 juli 1969 vierde een groot deel van de wereld de “reusachtige sprong voor de mensheid” die de succesvolle maanlanding betekende. Vijftig jaar later ziet niets er meer zo vanzelfsprekend uit. In Event of Moon Disaster illustreert de mogelijkheden van deepfake-technologieën via een herverbeelding van deze baanbrekende gebeurtenis.
Wat als de missie van Apollo 11 verkeerd was gelopen en de astronauten niet naar de aarde waren teruggekeerd? Voor deze mogelijke uitkomst was een noodspeech voorbereid, die nooit door president Nixon uitgesproken werd – tot nu. De installatie dompelt je onder in deze alternatieve geschiedenis en vraagt ieder van ons stil te staan bij de manieren waarop nieuwe technologieën de waarheid kunnen verbuigen, verdraaien en vertroebelen.