Hans van Manen - Master of Movement
De moderne balletten van de 65-jarige choreograaf Hans van Manen ontstaan vanuit muziek. Regisseurs Ad ‘s-Gravesande en Siewert Verster filmden ondermeer in Amsterdam, Bonn en Madrid om het werkproces van ‘de meester van de beweging’ te volgen. Wanneer Van Manen aan een nieuw ballet begint, luistert hij eerst thuis naar het ritme van de muziek. Vervolgens dienen de bewegingen en thema‘s zich bijna als vanzelf aan. Vitaal als Van Manen nog steeds is, doet hij alle passen voor en blijft hij van begin tot einde betrokken bij de uitvoering van zijn choreografieën. Nu hij ouder is, werkt hij naar eigen zeggen zelfs beter omdat hij meer uit de muziek en dansers weet te halen. Hoewel Van Manen trots is op zijn nalatenschap, wil hij niet stilstaan of terugblikken. Enige opmerkingen over zijn begincarrière daargelaten, richt dit portret zich dan ook vooral op het heden.