Glima
GLIMA is het eerste deel van een trilogie waarin de IJslandse regisseur Bödvar Bjarki Pétursson de culturele erfenis van zijn land onderzoekt. Glima is een IJslandse worstelvariant, die al uit de tijd van de Vikingen stamt. De sport is oorspronkelijk een veredelde gevechtsvorm, maar heeft zich in de loop der eeuwen ontwikkeld tot iets wat er meer als een dans dan als een vechtpartij uitziet. Bödvar Bjarki Pétursson koos ervoor om zijn film in de vorm van een docudrama te gieten. Centraal staat een Glima-toernooi in de jaren dertig en van daaruit reizen we heen en weer in de tijd. Van een mistig verleden waarin een jonge schaapsherder met een geest worstelt tot in de tegenwoordige tijd waarin jonge kinderen deze sport nog steeds beoefenen.