De drie delen van CIA: SECRET WARS beslaan opeenvolgende perioden: Undercover Operations loopt van de oprichting van de CIA in 1947 tot 1976, Lost Illusions behandelt de ontwikkelingen van 1977 tot 1990 en One War Begets Another bespreekt het recente verleden, van 1990 tot 2001, met uitgebreide aandacht voor de rol van de CIA bij de gebeurtenissen voor en na 11 september 2001. De filmmakers interviewen belangrijke leidinggevenden van de CIA naast enkele journalisten en andere betrokkenen. Regisseur William Karel richt zijn aandacht vooral op de fouten van de organisatie. De CIA liet zich verrassen (Iraanse revolutie, ineenstorting van de Sovjet-Unie), maakte blunders (de Varkensbaai-invasie) en kreeg te maken met Watergate, Irangate en het onthullende onderzoek van een senaatscommissie in 1976. Maar hoewel sommige geïnterviewde ex-CIA’ers achteraf zeer kritisch zijn over de dienst, willen anderen daar niets van weten.