Free as a Bird
EN FREMMED FUGL is het derde deel in een trilogie over kinderen die een oorlog overleefden. ‘Overlever’ Ivana verloor bij een bombardement in Bosnië haar hele familie behalve haar broer Alen. Samen met Alen en onder de hoede van een gezin met twee kinderen dat ze in een vluchtelingenkamp in Kroatië ontmoette, is Ivana twee jaar na het bombardement naar Engeland gereisd. Daar woont ze nu vijf jaar. In de film vertelt de 15-jarige Ivana hoe het is om met een nieuwe familie een nieuw leven op te bouwen in een vreemd land. Hoewel het begin moeilijk was, gaat het haar nu goed. Ze kijkt meer naar de toekomst dan naar het verleden en is haar pleegouders dankbaar voor hun opvang. Ze spreekt vloeiend Engels, heeft twee boezemvriendinnen en werkt aan een carrière als manager. Naast beelden van Ivana’s leven in Derby zien we ook beelden van vijf jaar terug, toen Ivana in het vluchtelingenkamp in Kroatië woonde.