Toss Me a Dime
In de wijk die bekend staat als Tire Dié in Santa Fe, Argentinië, is in de jaren vijftig weinig te merken van het moderne stadsleven waar de officiële media hoog over opgeven. Er heerst schrijnende armoede, honger en werkloosheid. Tussen 1956 en 1958 filmde filmmaker Fernando Birri met een groep studenten in deze wijk. De film begint met luchtopnamen van de grote stad, met een commentaarstem die algemene informatie geeft. Maar dan zoomt de camera in op het dagelijks leven in de achterstandswijk en filmt op ooghoogte de vele kinderen, die iedere namiddag wachten op de trein die langskomt om bij de passagiers te bedelen met de kreet: “”, ofwel “Gooi een dubbeltje!” Regisseur Birri staat bekend als de grondlegger van de Nuevo Cine Latinoamericano, ofwel de Nieuwe Latijns-Amerikaanse Cinema, een beweging die aan het eind van de jaren vijftig opkwam, onder invloed van het neorealisme in Italië (waar Birri film studeerde) en als tegenhanger van Hollywood. Door gebrek aan geld en middelen voor filmproductie zocht men naar nieuwe vormen van (documentaire) cinema. Filmmakers kozen voor een kritische benadering die de complexe sociaal-politieke realiteit weerspiegelde waarin armoede, honger en onderdrukking behoorden tot het dagelijks leven van het gewone volk.