The Homecoming
De schrijver Alexander Solzjenitsyn is een van de grootste critici van de Sovjet Unie geweest. Deze kritische houding was er de oorzaak van dat hij twintig jaar in onvrijwillige ballingschap heeft moeten leven, eerst als gevangene in de werkkampen van Siberië en daarna als politiek vluchteling in de Verenigde Staten. Na de ineenstorting van het Sovjet?imperium was de nobelprijswinnaar in 1994 in staat om naar Rusland terug te keren. Een BBC?filmploeg onder leiding van Archie Baron kreeg toestemming om de terugreis te filmen. The Homecoming laat zien hoe Rusland en Solzjenitsyn na twee decennia opnieuw kennis maken. Voor Solzjenitsyn betekent deze reis soms een ruwe confrontatie met het hedendaagse Rusland, waar hij enerzijds als een held wordt binnengehaald, maar anderzijds nog steeds last ondervindt van de KGB.