Man Falling
De wereldberoemde Deense schilder en beeldhouwer Per Kirkeby (1938) valt na een hersenbloeding van de trap en kan door de ernstige hersenbeschadiging niet meer schilderen volgens zijn eigen hoge standaard. Kirkeby werkte ooit met de Fluxuskunstenaars Joseph Beuys en Nam June Paik, maakte de panoramische landschapssequenties voor Breaking the Waves van Lars von Trier en werd bekend door zijn monumentale baksteensculpturen. Na zijn ongelukkige val kan hij geen kleuren meer zien en herkent hij soms zijn eigen schilderijen en zelfs zijn echtgenote niet meer. Zijn goede vriendin en filmmaker Anne Regitze Wivel volgt hem op de voet tijdens zijn moeizame revalidatie. Ze brengt alles – van de dagelijkse ongemakken tot de emotioneel geladen, openhartige gesprekken – op sobere wijze in beeld. Kirkeby wil niets liever dan zijn oude leven terugkrijgen, maar zijn lichamelijke en mentale kracht is beperkt. Zijn nieuwe, bijna blinde leven omschrijft hij als een beangstigende schaduwwereld. Wivel staat met haar camera aan zijn zijde als vertrouwelijke gesprekspartner, waardoor hij zijn kwetsbaarheid niet hoeft te verbergen. Ook goed voelbaar zijn de spanningen tussen de aan de rolstoel gekluisterde kunstenaar en zijn vitale echtgenote, die hem moet helpen, maar ook zijn waardigheid probeert te behouden.