Save Our Souls
Dobberend op de Middellandse Zee turen hulpverleners van de Franse hulporganisatie SOS Méditerranée naar de horizon. Zien ze in de verte een rubberboot? Of is het afval? De organisatie vaart voor de kust van Libië om bootjes met vluchtelingen op te vangen. Op het schip Ocean Viking staat een team van dertig personen klaar om eerste hulp te bieden en te helpen met asielprocedures.
Met een eenvoudige camera registreert filmmaker Jean-Baptiste Bonnet de gebeurtenissen aan boord zes weken lang, van vertrek tot aankomst. Al snel wordt een groep van 92 mensen van uiteenlopende nationaliteiten uit een wankel bootje aan boord gehaald. Ze krijgen reddingsvesten aan, er zijn dekens, bedden en er is water. De hulpverleners beginnen daarna met het registreren van hun vaak huiveringwekkende vluchtverhalen.
Het duurt nog weken voordat het reisdoel, de Noord-Italiaanse kust, zal worden bereikt. In de tussentijd helpen de vluchtelingen met koken, worden ervaringen en foto’s gedeeld, en lijkt het dagelijks leven bijna normaal te worden in deze mooi gefilmde ode aan medemenselijkheid.