The reckoning
Toen het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag in 1996 een aanklacht uitvaardigde tegen de ultranationalistische leider van de Bosnische Serviërs Radovan Karadzic, moest de aalgladde demagoog dat uit de kranten vernemen. Want hoewel er nog steeds SFOR-troepen in Bosnië aanwezig zijn, is men er tot op heden niet in geslaagd de meervoudige oorlogsmisdadiger in hechtenis te nemen. THE RECKONING doet verslag van de opkomst van de voormalige psychiater en dichter, die als geen ander begreep hoe hij een beroep moest doen op archaïsche sentimenten om de Serviërs op te hitsen tegen de Bosnische bevolking van het voormalige Joegoslavië. De film laat naast tegenstanders ook Karadzics moeder, echtgenote, strijdmakkers, voormalige collega‘s en vrienden aan het woord voor een onthullend portret. Kevin Sim (1946) werd geboren in Liverpool en is werkzaam als documentairemaker en publicist. De afgelopen jaren maakte hij lange reizen door de voormalige Sovjet-Unie en Oost-Europa, waarover hij diverse films maakte.