Pölynimurikauppiaat
SALESMAN is de inmiddels klassieke documentaire over huis-aan-huis verkopers van bijbels. Daarmee zetten Albert en David Maysles eind jaren zestig niet alleen de toon voor de direct cinema, maar ook voor een lange reeks films over colporteurs. Regisseur John Webster liet zich voor PÖLYNIMURIKAUPPIAAT ongetwijfeld door SALESMAN inspireren. Hij neemt ons mee in de wereld van drie huis-aan-huis verkopers van stofzuigers op het Finse platteland. Zo maken we kennis met Kristiina, een huisvrouw van middelbare leeftijd. Gemiddeld verkoopt zij 8 stofzuigers per week. Zij is dan ook de op één na beste verkoopster van stofzuigers in Finland. Kimmo daarentegen is een groentje. Hij krijgt het maar niet onder de knie om mensen iets aan te smeren. Heimo is het prototype van de door de wol geverfde huis-aan-huis verkoper. Zijn grootste droom is het om op een dag zijn eigen zaak te hebben.