Boxeadora
Voor de 38-jarige Cubaanse Namibia is Havana’s oudste boksschool het paradijs waar ze al haar zorgen vergeet. “In een ander land zou ze nationaal kampioen zijn”, zegt de oud-trainer van het nationale boksteam. Maar in Cuba moet Namibia bij wedstrijden toekijken vanaf de tribune. Desondanks tart ze het onder Fidel Castro ingevoerde verbod op vrouwenboksen om haar droom waar te kunnen maken: een Olympische medaille, als enige vrouw in een land dat 19.000 mannelijke boksers telt. Namibia put hoop uit geruchten dat het bokscomité overweegt vrouwen weer in competities toe te laten. Anderzijds is er een uitnodiging uit Chili om daar professioneel te boksen, maar dan heeft ze wel een uitreisvisum nodig. Energiek en in levendige kleuren gefilmd portret van de veerkrachtige Namibia, die in een dorpje buiten Havana haar familie bezoekt en bij een altaartje bidt voor een goede afloop. Tijdens een gevecht in de ring wordt de kijker in de schoenen van Namibia en haar tegenstanders geplaatst met door helmcamera’s gemaakte point-of-view-shots. Een door drugs aangejaagde feestnacht met haar vrienden trekt als een trip voorbij, in versnelde beelden. Aan het slot richt Namibia zich rechtstreeks tot de kijker met een indringende levensles over hoop en doorzettingsvermogen.