Queerama
Het archief van het BFI (British Film Institute) is de schatkamer van de Britse film- en televisiegeschiedenis. Queerama, volledig samengesteld uit fragmenten uit dit archief, vertelt het buitengewone verhaal van de ontwikkeling die het land in de twintigste eeuw doormaakte op het gebied van homoacceptatie en -emancipatie. Een halve eeuw Britse wetgeving rond homoseksualiteit (van de Sexual Offences Act van 1967 tot de Alan Turing Act van 2017) loopt als rode draad door de compilatie. Op chronologische wijze zien we angsten, verlangens, relaties en onderdrukking van homoseksuele mannen en vrouwen, en hoe zij verbeeld werden in films en op televisie in zowel fictie als documentaires – van stereotiepe voorstellingen tot openhartige interviews. Een arts legt uit dat homoseksualiteit niet aangeboren is, maar voorkomt uit een jeugdtrauma. Een jonge soldaat vangt de uitdagende blik van zijn maat. Een bezorgde moeder roept: "Het is niet normaal, toch?" Een verrukkelijke soundtrack met muziek van John Grant, Goldfrapp en Hercules & Love Affair begeleidt niet alleen de soepel gemonteerde beelden, maar geeft ze ook een extra krachtige, emotionele lading.