10 Shorts by Vittorio De Seta
Martin Scorsese noemde Vittorio De Seta “een antropoloog die spreekt met de stem van een dichter” en daarmee sloeg hij de spijker op zijn kop. De Seta, die zelf uit een aristocratische familie kwam, legde het leven vast van geitenboeren, vissers en landbouwers in het straatarme zuiden van Italië.
De tien korte documentaires die hij maakte tussen 1954 en 1959 gelden als klassiekers. Met een paar regels inleidende tekst, uitgekiende close-ups en in een opvallend ritmische montage laat hij in minder dan tien minuten enorm veel zien: de ambachtelijke productie van kaas, het geweld waarmee de tonijnvangst gepaard gaat, hoeveel organisatie en spierkracht het vellen en transporteren van een boom kost en de rituelen die horen bij deze eeuwenoude activiteiten.
De Seta’s werk vormt de filmische evenknie van de etnomusicologische veldopnamen van Alan Lomax. Met veel oog voor detail legde hij de gebruiken en gewoonten vast van nog grotendeels pre-industriële en geïsoleerde gemeenschappen, waarvan hij waarschijnlijk aanvoelde dat ze op het punt stonden te verdwijnen.