Nightwatching
Hoe kwam het toch dat Rembrandt van Rijn sinds de voltooiing van De Nachtwacht in een neerwaartse spiraal terechtkwam? Verdriet en rouw speelden ongetwijfeld een rol: in de periode dat hij aan het schuttersstuk werkte, verloor hij drie kinderen en zijn vrouw Saskia. Maar hij ging ook boven zijn stand leven en stortte zich in tot mislukken gedoemde relaties.
Voor het Rembrandtjaar 2006 nam Peter Greenaway het ontstaansproces van Rembrandts beroemdste schilderij als uitgangspunt voor een rijke bespiegeling over kunst, romantiek en bedrog, dat de grootste vragen rondom het schilderij probeert te beantwoorden. Wat doet dat kleine meisje daar tussen al die mannen? Wie lost er een schot en waarom? Een heuse complottheorie dient zich aan.
Nightwatching, met een indrukwekkende rol van Martin Freeman als de gulzige, onverschrokken schilder, is een visueel spektakel en een onderhoudende whodunit. De film werd bekroond met twee Gouden Kalveren, voor het scenario en het production design.