Judgment in Hungary
In 2008 en 2009 pleegde een groep Hongaarse rechts-extremisten een serie moorden en aanslagen op willekeurige leden van de Roma-gemeenschap. Zes mensen kwamen om, onder wie een kind van vijf. Vijf anderen raakten zwaar gewond. Het proces tegen de vier verdachten nam meer dan tweeëneenhalf jaar in beslag. Afgelopen augustus was de uitspraak. Regisseur Eszter Hajdú filmde het hele proces en condenseerde het tot een beklemmend , met als hoofdrolspelers koelbloedige verdachten, een snel geïrriteerde rechter en de familieleden van de slachtoffers. Zonder commentaar toe te voegen registreerde Hajdú de langslepende en soms chaotische rechtszaak vanaf de publieke tribune van de te krappe rechtszaal. Close-ups van de betrokkenen tonen de emoties, een kleine vaste camera filmde vanuit het standpunt van de rechter. Af en toe zien we betrokkenen buiten de rechtszaal, zoals tijdens de reconstructie op de plaats delict. Aan het begin van het proces rekenen de slachtoffers en nabestaanden op gerechtigheid en vertrouwen ze op de bescherming door de Hongaarse overheid. Krijgen ze dat ook? Het al dan niet moedwillige geklungel van politie, onderzoekers en hulpverleners, en de in Hongarije wijdverspreide anti-Roma-sentimenten doen vrezen voor het omgekeerde.