Un homme sans l'occident
Depardons vrije vertaling van de in 1922 gepubliceerde roman . Depardon vertelt het relaas van de jonge Alifa, een jongen die bij een vijandige jagerstam opgroeit, volwassen wordt en het vervolgens opneemt tegen de witte overheersers, die de oorspronkelijke nomaden hun kostbare levensruimte willen afnemen. Een zeer gestileerde film, waarin uitgekiende kaders en lange takes in zwartwit Alifa's avonturen schetsen tegen de achtergrond van de grenzeloos lijkende woestijn. Depardon koos ervoor de lokale dialecten niet te vertalen. Een sonore commentaarstem schept een historisch en narratief geraamte waarin het beeld het wint van het woord.