The Garbage Man
De Portugese animatiefilmmaker Laura Gonçalves interviewde haar familieleden over haar overleden oom, Manel Botão. Een bijzondere en avontuurlijke man, zo blijkt uit de in vloeiende lijnen getekende documentaire, die ze maakte op basis van deze gesprekken. Centraal staat een familiediner op een hete zomerdag, aan een lange tafel vol traditionele gerechten. Bij de animaties, grotendeels in zwart-wit, klinken de stemmen van ooms, tantes, neven en nichten, vertellend over dit kleurrijke personage, dat tijdens de dictatuur in Portugal met zijn gezin het land ontvluchtte en in Parijs vuilnisman werd.
Iedereen heeft dierbare herinneringen aan de talrijke objecten die hij mee terugnam voor de familie – bijna altijd gevonden of gedoneerde en door hem liefdevol gerepareerde spullen. Op speelse wijze komen ook de zwarte bladzijden in de geschiedenis van Portugal voorbij, maar voorop staat de liefde van de hechte familie, de menselijke veerkracht in zware tijden en de humor waarmee herinneringen worden opgehaald en gekoesterd.