4.1 Miles
In 2001 arriveerden twintig Afghaanse vluchtelingen op Lesbos. De grootste nieuwsgebeurtenis dat jaar, weet kustwachtkapitein Kyriakos nog. In die tijd voerde hij voornamelijk routinecontroles uit in het zeestraatje van 4,1 zeemijl tussen het Griekse eiland en de Turkse kust. Dat kalme leven bestaat anno 2015 niet meer. Ieder uur moet Kyriakos met tien collega’s uitrukken om een paar honderd mensen te redden die de oversteek wagen. De Griekse journaliste Daphne Matziaraki voer één dag, 28 oktober 2015, met de heroïsche kapitein mee. Dichter bij de onwerkelijke realiteit van de gevaarlijke oversteek kun je niet komen. Matziaraki kroop met haar camera midden tussen de drenkelingen die druipend een goed heenkomen zoeken op het schommelende bootje. Sommigen halen het niet. Schokkende beelden, want het went nooit mannen, vrouwen en kinderen te zien verdrinken. Ook aan wal positioneert ze haar camera doeltreffend: vanuit een vast camerastandpunt filmt ze een echtpaar aan een volgeladen tafeltje op de zonovergoten kade, terwijl een kustwachtboot op volle vaart voorbijvaart en de sirenes van de ambulance in de verte klinken.