Winter Nomads
Vier maanden lang trekken herders Carole (28) en Pascal (54) met drie ezels, vier honden en zo’n achthonderd schapen door het winters grensgebied van Zwitserland en Frankrijk, op zoek naar voedzame graslanden. Tijdens hun zeshonderd kilometer durende reis trekken ze door onherbergzame regio's, sneeuwstormen en langs rafelranden van stedelijke gebieden. Deze opmerkelijke road movie toont hoe landelijke gebieden worden opgesnoept door de moderne wereld en welke consequenties dat heeft; ieder jaar wordt de transhumance ingewikkelder omdat graslanden verzwolgen worden door villa's en snelwegen. Terwijl Carole nieuw is in het herderschap, is Pascal de ervaren reiziger. Deze sterke persoonlijkheid is één met zijn dieren, maar leidt Carole aanvankelijk met straffe hand. Totdat hij langzaam leert op haar te vertrouwen. Manuel von Stürler volgt het duo vier maanden op de voet, zonder interviews of ingrijpen van zijn kant. Langzaam maar zeker leren we alle facetten van het eeuwenoude herderschap kennen, dat verrassend veel improvisatie en pure aandacht vergt. Tussen sneeuwstormen, ijsregens en een incidenteel diner bij mensen thuis, vinden de moedige herders tijd voor introspectie en discussies over de wereld om hen heen. Een bijzondere en melancholieke reis terug naar onze wortels, vol oogstrelende beelden van een steeds minder weids landschap.