KZ
'It's very nice to be here,' zegt een toerist die het vroegere nazi-concentratiekamp Mauthausen in Oostenrijk bezoekt en hierna graag naar Auschwitz wil. Groepen toeristen en schoolklassen krijgen Mauthausen aangeboden als een bezienswaardigheid, maar eenmaal binnen staan de gezichten snel op ernstige ontzetting. Tot in de gruwelijkste details vertellen de kampgidsen hoe het de gevangenen hier verging. Dat heeft sommige bezoekers echter niet weerhouden de douchekoppen uit de gaskamer mee te nemen als souvenir. Zonder de gebruikelijke getuigenissen van overlevenden en archiefbeelden, toont deze film het hedendaagse Mauthausen en haar verschillende bezoekers, gidsen, oude en nieuwe bewoners.