Utopia in Four Movements
\i Utopia in Four Movements\i0 is een unieke voorstelling. Geen twee uitvoeringen van deze documentaire over de gehavende toestand van het geloof in een betere wereld zijn exact hetzelfde. Filmmakers Sam Green en Dave Cerf noemen het een 'live documentaire'. Green staat naast het filmdoek op het podium het verhaal te vertellen, terwijl hij de vertoonde beelden aanstuurt. Tegenover hem mixt de band The Quavers uit Brooklyn live de soundtrack. Het concept van de 'live documentaire' is gebaseerd op een utopisch idee: een film die je niet op je iPod kan bekijken, maar die je samen met anderen moet beleven in het theater. De twintigste eeuw met zijn geloof in technologische vooruitgang zag een opleving van utopische idealen. Green begint zijn beschouwing met de geschiedenis van de nieuwe taal Esperanto. Vervolgens komen we via het ongebroken optimisme van een naar Cuba uitgeweken Amerikaanse activist in China aan, waar we op een heel ander fenomeen stuiten. Hier staat het grootste winkelparadijs ter wereld, maar er zijn nog geen klanten. Tenslotte herinneren de stoffelijke overschotten uit de massagraven ons aan de grote tragedies van de twintigste eeuw. Het Chinese megawinkelcentrum was vorig jaar ook op IDFA te zien in Greens korte \i Utopia, Part 3: The World's Largest Shopping Mall\i0 .