Once Upon a Time in a Forest
Finland bestaat grotendeels uit meren en bossen, maar 90 procent van die bossen wordt commercieel gebruikt, ten koste van veel flora en fauna. De jonge milieuactivisten Ida en Minka zetten hun liefde voor de natuur om in daden: samen met Extinction Rebellion vechten ze voor meer biodiversiteit en daarmee een duurzame toekomst.
Deze lyrische documentaire volgt hen op de voet bij vergaderingen, voorbereidingen en uitvoeringen van acties, bijeenkomsten met corporaties, gesprekken met familie, excursies door bossen en dansavonden met leeftijdsgenoten. Daarbij wordt de natuur waarvoor ze zo hard strijden – de bossen, de wateren, de dieren – op bijna tactiele wijze en met oog voor detail in beeld gebracht, begeleid door licht melancholische muziek.
De film laat ook het onbarmhartige gezicht zien van het kapitalisme, verpersoonlijkt in de vertegenwoordigers van multinationals die onbewogen de argumenten van de activisten aanhoren, en pas ongemakkelijk worden wanneer er tranen vloeien.