Shungu: The Resilience of a People
De bevolking in Zimbabwe is bezig te overleven. Sinds Robert Mugabe in 1980 democratisch tot staatshoofd werd gekozen, transformeerde de redder tot dictator. Mede door diens politieke beslissingen worstelt de bevolking met een kelderende economie, extreme inflatie en epidemie\'ebn die voorkomen hadden kunnen worden. Mafundikwa, filmmaker en grafisch ontwerper, keerde 10 jaar geleden terug naar zijn geboorteland. Hij zoekt Zimbabwanen op om met eigen ogen te zien hoe onmogelijk zwaar hun leven is geworden. Zo timmert een weduwe tevergeefs aan haar zieltogende landbouwbedrijf. Een metaalsmid kan zonder zijn instrumenten niet werken en weet niet of hij zijn derde kind wel kan onderhouden. Een arts ziet moedeloos toe hoe de gezondheidszorg in rap tempo verslechtert. Mafundikwa ontdekt dat bijna niemand meer werk heeft, dat er ernstige voedselschaarste heerst, er amper drinkwater en bijna nergens meer elektriciteit is. Het hebben van uithoudingsvermogen is hun enige wapen tegen deze situatie. Naast de beelden van het moeizame bestaan werpt hij -- met archiefmateriaal -- licht op de geschiedenis van het Britse kolonialisme in zijn land, oorlogen, de politiek van Mugabe en de opponenten van de dictator die een betere toekomst willen bieden.