Tatsuniya
De Nigeriaanse terreurorganisatie Boko Haram richt zich met haar gewelddadige aanslagen expliciet op scholen en universiteiten. De naam van de extremistische groepering betekent zelfs letterlijk zoveel als ‘westers onderwijs is verboden’. Rahima Gambo legt de ervaringen en trauma’s bloot van Nigeriaanse scholieren en studenten die ondanks de verschrikkingen willen blijven leren. De filmmaker reisde langs onderwijsinstellingen in de drie zwaarst getroffen provincies van haar land, en ervoer aan den lijve hoe de jongeren hun opleiding proberen te voltooien onder een constante dreiging van geweld.
Ze zien eruit als normale studenten, die de collegebanken afwisselen met het uitgaansleven en plannen maken voor de toekomst. Maar het leven met een permanent doelwit op hun rug heeft zijn sporen achtergelaten; veel van de jongeren en docenten die aan het woord komen, hebben het geweld van dichtbij meegemaakt. In haar gelaagde, vierdelige multimediale vertelling legt Gambo hun ervaringen vast in woord en (soms bewegend) beeld, vergezeld door prenten uit Nigeriaanse schoolboeken. Dit project bestaat uit de interactieve website Education is Forbidden, die tijdens IDFA DocLab werd vertoond met een bijbehorende korte film.