The Ban
Noord-Ierland beleefde in 1987 een zeer bloedig jaar met onder meer veel terroristische aanslagen van de IRA. Om deze paramilitaire organisatie niet ‘de zuurstof van publiciteit’ te geven, vaardigde Margareth Thatchers regering in 1988 de Broadcasting Ban uit. De censuurmaatregel verbood radio- en tv-zenders in het Verenigd Koninkrijk om vertegenwoordigers van de IRA, en de politieke tak Sinn Féin, aan het woord te laten.
Door een lacune in de wet – die verbood alleen het stemgeluid – omzeilden mediaorganisaties de censuur door acteurs in radio- en tv-interviews de stemmen van geïnterviewden te laten dubben. Zo kreeg Sinn Féin-voorman Gerry Adams in een interview eens de stem van acteur Stephen Rea.
The Ban blikt met onder andere Adams en Rea terug op de bizarre periode, die tot 1994 duurde. Danny Morrison, de perschef van Sinn Féin in die tijd, spreekt van een klucht. De film eindigt met de waarschuwing dat de Britse regering ook nu weer de dreiging van terrorisme aangrijpt voor het censureren van de vrije meningsuiting en het recht op protest.