Intimate Stranger
Filmmaker Alan Berliner reconstrueert in deze film het leven van zijn grootvader Joseph Cassuto. De film is biografie, home-movie en fotomontage tegelijk. Voor de oorlog werkte Cassuto in Cairo voor een Japanse katoenfirma. Na de oorlog verhuisde hij naar New York om zich bij zijn Amerikaanse vrouw te voegen. Daar bouwde hij intensieve contacten op met Japanse zakenlieden. Cassuto werd spoedig onmisbaar voor de Nichemen Corporation, een handelsgigant uit Osaka. Vaak bracht hij elf maanden per jaar in Japan door. Door het levensverhaal van zijn grootvader te vertellen, schetst Alan Berliner tevens een beeld van de naoorlogse economische geschiedenis van Japan. Als kleinzoon wilde hij er onder andere achterkomen waarom zijn grootvaders vurige toewijding aan het Japanse naoorlogse herstel zoveel verbittering en verwarring binnen de familie teweegbracht. Ook wilde Berliner begrijpen waarom zijn grootvader zichzelf zag als een 'goodwill ambassador' tussen Japan en de rest van de wereld. Hij koesterde zijn vriendschappen met mensen van verschillende rassen en volkeren. Door belangrijke aspecten van de Japanse, Amerikaanse, Egyptische en joodse geschiedenis en cultuur te verweven hoopt Berliner dat INTIMATE STRANGER een bijdrage kan leveren aan meer begrip tussen de volkeren. Dat is iets wat Joseph Cassuto innig gewenst zou hebben.