At this Moment, in the Nation’s Sky
Op 30 oktober 2022 eindigen de Braziliaanse presidentsverkiezingen met een overwinning van voormalig president Lula, die de zittende president Bolsonaro met een miniem verschil weet te verslaan. Lula’s supporters vieren het als de redding van de democratie, maar de aanhangers van de extreemrechtse tegenkandidaat zijn overtuigd van bedrog en bestormen op 8 januari 2023, kort na de inwijding van Lula, het Congres en het Hooggerechtshof.
Geschoten in de turbulente periode die eraan voorafging, met twee razend spannende verkiezingsronden, toont deze documentaire van Sandra Kogut een verscheurd land. Ze legt de ervaringen vast van aanhangers van beide kandidaten, van Lula’s campagnevoerders tot een vrachtwagenchauffeur die overweegt Brazilië te verlaten als Lula wint. Ze filmt de demonstraties, het werk achter de schermen, de gebeden in de kerk.
Zo groeit een impressie van twee parallelle werelden die niet in staat zijn elkaar te zien. Terwijl medewerkers van de stembureau’s de stemmachines naar de verste uithoeken van het land brengen, verspreidt Bolsonaro desinformatie over elektronisch stemmen. Angst en dreiging zwellen aan.