Woman and the Glacier
Al dertig jaar verblijft de Litouwse wetenschapper Ausra Revutaite in de Tian Shan, een bergketen in Centraal-Azië in het grensgebied van Kazachstan, Kirgizië en de Chinese autonome regio Sinkiang. Op zo’n 3500 meter hoogte doet ze, slechts vergezeld door een trouwe hond en een grijze kat, klimaatonderzoek op de Tuiuksu-gletsjer bij een oud researchstation dat nog stamt uit de Sovjetperiode. Ze houdt van de eenzaamheid en de stilte die haar secure werk haar biedt. Weidse beelden van haar leefomgeving en dagelijks werk worden afgewisseld door antieke opnames van mensen die haar ongeveer een eeuw geleden voorgingen. Er lijkt niet eens zo gek veel veranderd te zijn. De camera maakt opnames van druppelend, smeltend ijs in indrukwekkende grotten, van stroompjes water langs onherbergzame bergpassen en van de beesten die, bijna geluidloos, met elkaar spelen. In de zelfverkozen eenzaamheid van Revutaite zijn ook zij op elkaar aangewezen. De registratie van de gedragen stilte op de berg wordt spaarzaam afgewisseld door de muziek van een man die ver, ver beneden zijn traditionele instrument bespeelt.