Cut the Chit Chat
Geen chit chat, smalltalk of prietpraat in dit Franse kapperszaakje. De klanten die hier plaatsnemen, zijn allemaal jongens tussen de twaalf en achttien jaar oud. Ze komen voor een stoer, modieus kapsel dat het goed doet bij de meisjes. Maar terwijl ze recht van voren gefilmd worden, alsof de kijker verstopt zit achter de kappersspiegel, worden ze door regisseur Léa Forest uitgenodigd om te praten over de meest diepgaande thema’s.
Op vrijpostige vragen over liefde, seks, pesten en hoe het is om man te zijn, antwoorden ze soms onwennig, maar vooral verrassend openhartig. Lang van stof zijn deze stoer ogende jongens niet, maar juist in de summiere samenvattingen, over een onmogelijke liefde voor een oudere vrouw of het gebrek aan aandacht van meisjes, schuilt de ontroering.
Gaandeweg verandert de kapperszaak in een soort biechtruimte, waar alles gezegd kan worden. Dat tijdens de schaarse momenten van stilte alleen de geluiden van schaar en tondeuse te horen zijn, draagt bij aan de bijna sacrale sfeer in de kapsalon.