The Kyiv Files
In 2017 werd het voormalige KGB-archief in Kyiv openbaar. Oekraïners konden voor het eerst hun persoonlijke dossiers uit de Sovjet-tijd inkijken. Voor veel oudere inwoners was het een mogelijkheid om antwoord te krijgen op vragen waar ze al decennia mee rondliepen.
Regisseur Walter Stokman verdiepte zich in drie sterk uiteenlopende gevallen. Zijn film is een bijzonder inkijkje in de methoden en de reikwijdte van de Russische geheime dienst. Zo werd om de Nederlandse amateurspionnen Reydon en De Jager te vangen een fictieve militaire basis ingericht. Maar de werkwijze van de KGB grensde ook aan paranoia, getuige het verhaal van Française Regine Chivrac. Zij kreeg tijdens familiebezoek aan Oekraïne een relatie met een student die later informant bleek.
Stokman laat zien hoe de jaren van achterdocht doorwerken in onze tijd. Gezinsverbanden die niet meer herstelden. Een zoon die nu tegen de Russen vecht. Een generatie van mensen die altijd op hun hoede zijn gebleven. Met een hoofdrol voor de zorgvuldige observaties van cameraman Jackó van ’t Hof in het Oekraïne van vandaag.