Beachy Head
De prachtige, 400 voet hoge krijtklif Beachy Head, aan de Britse zuidkust, is niet alleen een geliefde toeristische plek, maar ook een populaire zelfmoordlocatie. In de afgelopen 35 jaar zijn er ruim 360 mensen ‘afgevallen’, vertelt een medisch archivaris in de gelijknamige documentaire. Gemiddeld zijn dat zo’n tien mensen per jaar, maar de laatste 20 jaar is het aantal gestegen tot jaarlijks zo’n 17. Slechts twee keer was er een springer die zijn val overleefde. Documentairemaker Roel van Broekhoven zoekt ze beide op. Bill, die een jaar of vijf geleden sprong, brak ‘slechts’ zijn rug. Toch is hij blij dat hij nog leeft. Een half jaar geleden werd Steve gered, die toen hij vrijkwam uit de gevangenis de eerste trein naar de klif nam om te springen. Hij kan er niet bij dat zijn pogingen tot zelfmoord steeds mislukken. Verder interviewt Van Broekhoven politiemensen die soms iemand op het nippertje wisten om te praten, en volgt hij de mannen van de kustwacht die de lijken naar boven halen. Cameraman Martijn van Beenen tekende voor mooie plaatjes van het schilderachtige landschap, dat het ook niet kan helpen dat zoveel mensen er hun treurige einde zochten en vonden. Bill probeert uit te leggen wat een sprong van de klif betekent. ‘Het is geen enkeltje paradijs’, zegt hij, ‘meer een uitweg uit de hel.’ Aan het slot draagt hij een rauw lied op aan de gepensioneerde vakantiegangers in het nabijgelegen Eastbourne die zo hun best doen iets van hun leven te maken.